β-galaktosidaasi paljastaa vanhat solut

Blogin avauksessa mainitsin, että tavotteeni on nostaa esiin vanhenemistutkimuksen viimeisimpiä saavutuksia. Välillä on kuitenkin hyvä tehdä pieni katsaus historiaan, jotta ymmärtäisimme paremmin, missä tänään ollaan.

Solujen vanheneminen on ilmiönä tunnettu jo pitkään. Vanhat solut ovat jakaantumiskyvyttömiä, joten solun vanhuus on solujen kasvun kannalta käänteinen ilmiö syövälle, jossa solut jakaantuvat hallitsemattomasti. Tämän vuoksi on loogista, että solujen vanhenemista pidettiin elimistön suojakeinona syöpää vastaan. (Myöhemmin on tosin opittu, ettei asia ole näin yksinkertainen.)

Yksi haaste solujen vanhenemisen tutkimisessa on ollut erottaa vanhat (senescent) solut muista jakaantumattomista (quiescent) soluista. Goberdhan P. Dimri ym. (1995) osoittivat, että solujen vanhenemisella on yhteys tietyn β-galaktosidaasi isoformin, SA-β-Gal:n (senescence associated β-galactosidase) kertymiseen. Kokeessaan he mittasivat β-galaktosidaasin tasoja histokemiallisesti ihmisen fibroblasti- ja ihosoluviljelmissä, ja havaitsivat, että yhdisteen määrä nousee vanhoissa, mutta ei muissa jakaantumattomissa- eikä terminaalisesti erilaistuneissa soluissa. Tämän jälkeen he tutkivat ihonäytteitä eri ikäisiltä luovuttajilta ja osoittivat, että β-galaktosidaasia ilmentäviä vanhoja soluja on enemmän vanhoilla kuin nuorilla luovuttajilla.

Nykyisin SA-β-Gal:ia käytetään rutiininomaisesti yhtenä merkkiaineena vanhojen solujen tunnistamisessa. Käsittelemällä kudosnäytteet SA-β-Gal:iin kohdistuvilla värjäystekniikoilla, pystytään vanhat solut tunnistamaan näytteestä tavallisella valomikroskoopilla.

Dimri, G. P., Lee, X., Basile, G., Acosta, M., Scott, G., Roskelley, C., Medrano, E. E., Linskens, M., Rubelj, I., Pereira-Smith, O., Peacock, M., Campisi, J., (1995) A biomarker that identifies senescent human cells in culture and in aging skin in vivo. PNAS 92(20):9363-9367. [Pubmed]